Lördag den 28 oktober

Elisamatilda och fem en fredag, den här veckan om tid

Här är Elisamatildas frågor den här veckan:

  1. Är du tidspessimist eller optimist?
  2. När går tiden som snabbast?
  3. När går tiden som långsammast?
  4. Var spenderar du mest tid?
  5. Till vad under veckan har du behövt lite extra tid?

Det här var andra fredagen i rad då jag var på möte på förmiddagen. Det här måste få ett slut, jag gillade att starta med Elisas frågor på fredagsmorgnarna. Men det fungerar även på lördagarna förstås så här kommer mina funderingar kring frågorna. Kom att tänka på Bodil Jönsson, professor eremita. Hon skrev boken Tio tankar om tid, här skriver vi 5 tankar om tid. Boken kan rekommenderas förresten.

Är du tidspessimist eller optimist?
Jag är för det mesta tidspessimist. Motsatsen händer men då gäller det ett jobb jag ska göra, ibland kan jag få för mig att det ska gå på några timmar när det i verkligheten tar en hel dag.
Men oftast är jag tidspessimist och särskilt om jag ska med ett tåg eller allra värst ett flyg, då är jag ofta i extremt god tid på plats.

När går tiden som snabbast?
Det är förstås när jag gör något roligt, då flyger tiden iväg. Motsatsen är förstås när det är tråkigt, för en månad sedan var jag på en konsert med Marinens musikkår. I första akten spelade de först Ravels Bolera, det var vackert och jag tänkte inte på tiden alls. Sedan spelade de ett alldeles nytt verk som de framförde för 3:e gången. Jag tyckte det var vedervärdigt och det verkade aldrig ta slut, i pausen förstod jag att det var inte bara jag som tyckte så. Men andra akten var helt annorlunda, vacker musik och suveränt framförd. Då flög tiden fram alldeles för fort.

När går tiden som långsammast?
Som ovanstående fråga. Men det finns en annan situation och det är när man hamnar i en bilkö som knappt rör sig, det är nästan det allra värsta.

Var spenderar du mest tid?
Idag, som pensionär, är det förstås hemma. Bortsett från hemmet så är jag rätt ofta, på den ljusa tiden av året, ute och cyklar eller kör min Aprilia, med min kamera.

Till vad under veckan har du behövt lite extra tid?
Sedan jag gick i pension så tycker jag inte att jag behöver någon extra tid, tycker jag hinner med allt jag ska göra.

Ha en skön helg!

Jag började helgen bra igår eftermiddag då jag badade bastu med en granne här i vår bostadsrättsförening. Jag frågade Bing AI om bastu var hälsosamt, se svaret här nedan.
Bastu_hälsosamt_AI

Detta inlägg publicerades i Foto, Uncategorized och märktes , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lördag den 28 oktober

  1. Fast visst är ni pensionärer ganska upptagna? Får åtminstone den upplevelsen när man försöker umgås med en pensionär. 😅

  2. Paula Merio skriver:

    En finne har bara ett svar på bastu-rutan: KYLLÄ, bastu är bra för allt, i Finland föddes man där och dog där, man födde sina barn där, man blev av med oskulden där, man grillade korv där och drack öl där, ja jag pratar bara delvis av egen erfarenhet…haha
    Ha en fortsatt fin helg, nu går vi in i vinter(idet)tiden

    • Janerik Sundh skriver:

      Paula, det var i ungdomen jag drack öl i bastun. Idag har jag iskallt vatten att dricka och jag dricker mycket. Se’n när jag kommer hem, då är det dags för öl.

  3. Härligt att vara pensionär och få rå om sin tid, det ser jag fram emot!
    Bastu är skönt!
    Ha en fortsatt fin söndagkväll!

    • Janerik Sundh skriver:

      Jo, det är skönt att vara pensionär, åtminstone än så länge. Bastu är fantastiskt, jag är så avslappnad efter bastubadet. Ha en skön vecka!

Lämna en kommentar