Fredag den 3 november

Fredag betyder Elisamatilda och Fem en fredag

Den här veckan har Elisas frågor temat Läskigt. Häng med, det här är kul.

  1. Hur lättskrämd är du?
  2. Vad tycker du är läskigt?
  3. Har du fått besök av barn för bus eller godis i veckan?
  4. Vad klädde du senast ut dig till?
  5. Har du någonsin upplevt något övernaturligt?

Hur lättskrämd är du?
Jag tror inte jag är så lättskrämd idag men minns ganska säkert hur jag i barndomen var rätt lättskrämd. Undrar varför jag var det och när och varför jag ändrade mig så.

Vad tycker du är läskigt?
Jag har blivit räddare och räddare för höjder. Idag när jag ser en bild i tidningen på någon människa som står på en byggnadsställning högt upp då kör det i magen på mig bara av att titta på en sådan bild.
Det som jag tycker är läskigast av allt det vill jag knappt ta upp här, men en hint är att när människor börjar tro att andra människor är sämre på grund av hudfärg, religion eller kön då tycker jag det blir riktigt läskigt. Människor jag känt länge beter sig nu på ett sätt jag aldrig kunde tänka mig – av rädsla?

Har du fått besök av barn för bus eller godis i veckan?
Det är flera år sedan det hände. Vi har familjer med barn i bostadsrätten men numera går de inte runt längre. Men kommer de så har jag alltid lite godis jag kan bjuda på.

Vad klädde du senast ut dig till?
För 23 år sedan klädde jag ut mig, det är enda gången jag varit på en halloweenfest. Jag minns inte vad jag klädde ut mig till men jag minns hustrun, hon hade en hög spetsig hatt och hade sminkat ansiktet så hon var alldeles grå och otäck. På 70-talet hade vi en Westernfest på jobbet och då var jag utklädd till cowboy, det minns jag tydligt.

Har du någonsin upplevt något övernaturligt?
Det tror jag säkert, men jag minns inte när och vad.

Ha en riktigt skön allhelgonahelg. Jag brukar besöka Skogslyckans kyrkogård där mina föräldrar och många andra både släktingar och bekanta är begravda just den här helgen och fotografera, det är så vackert med alla ljus. Här är en bild jag tog för några år sedan på Minneslunden.
IMG_2793C_1920x1080

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Politik och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fredag den 3 november

  1. hannafialotta skriver:

    Håller med om att det är läskigt hur vi människor beter oss mot varandra. Får ont i magen när jag tänker på det.

    http://hannaskrypin.se

    • Janerik Sundh skriver:

      Det får jag också. Senast i onsdags när vi spelade poker dök det här spöket upp. Jag tycker att man måste bemöta det och vi blev inte ovänner vilket kändes skönt. Men även om man skulle bli ovänner anser jag att främlings-fientlighet måste bemötas.

  2. det är väl rädsla för det främmande folk beter sig illa mot varandra.

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, det är nog lätt att bli rädd för människor som inte är som vi, som har en annan kultur. Men det är bättre att prata med dem och fråga om det man inte förstår. Då märker man oftast att de inte är så annorlunda.

  3. bpz3 skriver:

    Är heller inte lättskrämd. Är inte rädd för höjder heller, MEN jag skulle aldrig vilja ha ett jobb på en hög byggnadsställning eller som fönsterputsare på en skyskrapa – usch!
    Det är hittills bara Klimakteriehäxen som fick besök av barn som tiggde godis under Halloween. En tradition som verkar vara på utdöende kanske. Under mina drygt 40 i bostadsrätten har vi bara fått ett enda Halloweenbesök av barn. Och dessa barn är ju vuxna nu;-)

    • Janerik Sundh skriver:

      Vi har ju åtminstone några barn som skulle kunna gå och fråga bus eller godis, men de gjorde det för några år sedan men inte nu längre.

  4. boklysten skriver:

    Håller med, ju äldre man blir desto mer höjdrädd blir man

  5. Paula Merio skriver:

    Fantastiskt vacker minneslund med alla tända ljus. Det har regnat småspik här hela dagen. Jag hade tänkt en promenad för att titta på ljusen men ångrade mig när vädret var så uselt.
    Det är ju positivt att du inte är lika ängslig som du var som barn, du har fått ett större självförtroende som vuxen! Håller med dig om att människors rädslor nu gör sig märkliga uttryck, det mesta är helt snurrigt för att vara ärlig. Men inte rätt forum här för den diskussionen. Ha en skön avkopplande söndag

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag brukar varje år den här helgen åka till Skogslyckans kyrkogård med kamera och stativ för att fotografera under blå timmen (det är timmen efter solnedgången). Men i år har jag inte gjort det än, ska försöka göra det imorgon. Ha det skönt du också.

  6. A ROOM OF MY OWN skriver:

    gillar inte det där med Halloween. här har inte varit något bus eller godis. det ösregnade. det är väldigt vacker på kyrkogårdarna under allhelgonatiden

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag är inte heller något fan av Halloween, däremot tycker jag Allhelgonahelgen är fin. Besöker varje år Skogslyckans kyrkogård där jag har många både släktingar och vänner begravna..

Lämna en kommentar