Tisdag den 23 januari

FILM

Det har alltid varit ett stort intresse för mig. När jag var tonåring (1958 – 1964) var vi 3 – 4 grabbar som gick på bio mins 3-4 gånger i veckan. Minns första gången jag kom in på en barnförbjuden film. Jag var 13 år och det var på biografen Röda Kvarn. Barnförbjuden betydde att man måste fyllt 15 år för att få se filmen, mina kompisar som var med då var 14 år. Den gången kom vi in men det var inte alltid vi gjorde det. Sent 1958 kom filmen Kedjan (The defiant ones) med Sidney Poitier och Tony Curtis. Det var en riktig storfilm och vi stod i kön till biljettkassan säkert 30-40 minuter innan filmen började, det gick inte att köpa biljetter på nätet då. Internet fanns inte på kartan 1958. När vi kom till vaktmästaren som rev biljetterna så förstod vi att det inte skulle fungera idag, han kollade legitimationen på alla som inte var klart över 15 år.
Men vi hade inga problem att sälja våra biljetter till andra som stod utanför biografen Palladium och som kommit för sent så biljetterna var slut. Ett par dagar senare fungerade det däremot så vi fick se filmen.

Akvarell Röda Kvarn

Akvarell av Mats Aronsson

1960 – 2024 DET HAR HÄNT EN DEL

Mitt filmintresse har följt mig hela livet. 1960 var jag 15 år och gick fortfarande i skolan. Då fanns det 4 biografer i Växjö, från väster till öster på Storgatan, Röda Kvarn, Saga, Palladium och Lyran. Det gavs två föreställningar per kväll, kl 19 och kl 21, och det var samma film hela veckan och bägge föreställningarna. Det hände att vi gick på 2 filmer samma kväll, Palladium kl 19 och så tvärs över gatan till Lyran kl 21. På TV sändes inte många filmer. De första videobutikerna kom 1981 i Stockholm, jag gissar att Växjö var något år senare.

Idag går det 15 filmer på Filmstaden som har 7 salonger. I tisdags gick jag med hustru och dotter på filmen Hammarskjöld kl 14:40 på eftermiddagen, det var inte fullsatt men det var mer än halvfullt i salongen och medelåldern var hög.
IMG_0939
När jag kommer hem har jag idag 2 film-appar (Netflix och Disney +) plus fler filmer i SVT play och flera andra kanaler i TV’n med massor av filmer att välja på. Utöver det har jag mer än 700 filmer på dvd och streaming (köpta som jag äger) som jag kan se på min TV när jag vill. Jag har en 55 tums TV idag med HD-kvalitet på bilden, en rätt stor skillnad mot TV’n jag hade på 70-talet.

Bättre förr? Man får vara rätt nostalgiskt lagd om man ska tycka det. Idag, efter hackerattacken som drabbade Filmstaden kan man få lite nostalgikänsla när man måste köpa biobiljetter på biografen och då får en handskriven biljett.

Detta inlägg publicerades i Kultur, Nostalgi, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar