Fredag den 26 januari

Dagens fem frågor av Elisamatilda 

  1. Vad tittar du helst på?
  2. Vad tycker du är tråkigt på tv?
  3. Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig?
  4. Vad skulle du byta ut TVn mot?
  5. Vad tittade du på senast?

Jag tittar rätt mycket på TV, men det är sällan Tablå-TV.

Vad tittar du helst på?
Jag tittar nog allra helst på filmer på TV’n. Netflix och Disney+ prenumererar jag på och här finns mycket att välja på. Ibland tycker jag det är alldeles för mycket, jag kan inte bestämma mig utan sitter bara och bläddrar bland alla filmerna. Men här finns en hel del underhållning. Action och romantiska komedier är nog det jag gillar bäst.

Vad tycker du är tråkigt på TV?
Jag hjälper ju en äldre tidigare granne lite då och då med hennes mobil och surfplatta. Hon sa för ett tag sedan ”Jag tittar bara på nyheterna en gång om dagen, det är så mycket elände att jag orkar inte mer”. Vi är överens Maj-Britt och jag, det är ganska deprimerande att se på dagens nyheter.
Politiska debatter gör mig oftast också deprimerad. Jag har tappat förtroendet för många politiker idag.

Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig?
Mest är det nog Netflix och Disney+ men på vinterhalvåret tittar jag ganska mycket på TV4 play+ som visar ishockey. Har historiskt inte varit så intresserad av hockey men i och med Växjö Lakers framgångar så har intresset ökat. På sommarhalvåret blir det istället Discovery+ där jag tittar mycket på Allsvenskan i fotboll. Har större behållning av att se Malmö FF, Hammarby och Blåvitt är mina favoriter Östers IF. Ibland tittar jag förstås på Superettan där ”mitt” lag Öster spelar numera. Men det är stor skillnad mellan Allsvenskan och Superettan idag.
I Discovery+ finns också en serie Vägens hjältar där man får följa Bärgar-Berra, Roine och Lutten med flera i Assistanskåren i framförallt Stockholmstrafiken. Det är mycket underhållande.

Vad skulle du byta ut TV’n mot?
Innan film blev så oerhört tillgänglig och fantastiskt billig som den är idag då läste jag mycket. Så svaret på frågan blir att jag skulle säkert läsa mycket mer än jag gör idag. En bok jag ska läsa snart är Bodil Jönssons ”Så fint att kunskap finns!”. Läste en artikel i icakuriren i morse, där säger hon bl a ”Idag står svenska partiledare, vuxna människor och vrålljuger och levererar hugskott på hugskott, så det är inte konstigt att det smittar av sig”. På ett annat ställe säger hon ”Därför är det så spännande att bli äldre, för då har vi så mycket mer erfarenhet att bygga runt våra tankar”.

Vad tittade du på senast?
Igår kväll tittade jag på filmen The Equalizer 2 med Denzel Washington och naturligtvis på ishockeymatchen mellan Linköping och Växjö Lakers, när den var slut tittade jag på slutet mellan Luleå och Leksand.

Netflix

Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Fredag den 26 januari

  1. svt:s morgonnyheter täcker det mesta, lite kultur också.

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag tycker de är bra, vi har TV’n på när vi äter frukost och lyssnar lite på dem, läser lite i tidningen. Men missar man något så är det lätt att hitta det på SVT play.

  2. Susanne (Susjos) skriver:

    Hur gick det mellan Luleå-Leksand? Leksand är ju mina favoriter, men tyvärr tittar jag inte på ishockey numera, prioriterar inte det helt enkelt…
    Å viss tär det sorgliga nyheter vi ser på TV:n..så tragiskt med alla krig och gängvåldet!
    Hoppas du får en fin helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Leksand ledde när det var mindre än 2 minuter kvar och Luleå hade en man utvisad. Då tog Luleå ut målvakten för att spela fem mot fem och utan målvakt, och de gjorde mål – kvitterat. Förlängningen slutade mållös.
      Luleå vann straffläggningen.
      Men Lakers vann i Linköping.

      Nyheterna är smått deprimerande men tur vi har sporten.
      Ha en skön helg!

  3. Direktsänd sport är guld värt. Ikväll blir det semifinal i handbolls-EM!

    • Janerik Sundh skriver:

      Handboll är ju fantastiskt roligt. Vilken vändning Sverige gjorde men det var ju skit i slutet. Tydligen var frikastet i slutet som kvitterade vid full tid, inte korrekt. Jag såg det inte. Trots förlusten var det en fantastisk match tycker jag.

      Jag kan fortfarande inte kommentera på din sida. Så du får kommentarer här. Du skrev att politiska debatter som borde vara viktiga att följa blir aldrig spänstiga. Bodil Jönsson (tio tankar om tid) skriver i sin nya bok så här:
      – Idag står svenska partiledare, vuxna människor och vrålljuger och levererar hugskott på hugskott, så det är inte konstigt att det smittar av sig.
      Boken heter Så fint att kunskap finns! Den ska jag läsa.

  4. Paula Merio skriver:

    Jag betalar för Viaplay vintersäsongen samt fri-idrotten ifall det är dom som har rättigheterna. Hoppas det är slut med det, tycker den kanalen är dyr. Långfilmer ser jag sällan, men tycker nog att det finns så mycket att välja på att det blir svårt.

    • Janerik Sundh skriver:

      Friidrott vill jag också se, Diamond League är häftigt. Men jag har inte Viaplay, det måste vara någon annan kanal som också har rättigheterna, för vi ser det utan reklam. Skidor går ju ofta i Viaplay idag och då kommer jag inte undan reklamen.

  5. A Room of my own skriver:

    Denzel Washington är en favoritskådespelare. The African Queen är en fantastisk film! Höstlegender minns jag som väldigt bra också. vi håller just på att sae om Tre kärlekar på Öppet arkiv. den håller bra. men TV – tittandet tar tid från läsningen helt klart

    • Janerik Sundh skriver:

      Denzel Washington gillar jag också, han fyller 70 år i år, så det kommer nog inte så många nya filmer med honom.
      The African Queen har jag på dvd så den kan jag se när jag får lust. Katharine Hepburn är en annan favoritskådespelare.
      Tre kärlekar var ingen film jag fastnade för, ska nog se om den. Ibland när man ser en film så är man på fel humör och ser man om den blir den plötsligt mycket bättre.

  6. bpz3 skriver:

    Du verkar vara lika sportintresserad som jag. Och kul att Hammarby är ett av dina favvo lag. I fall att du gillar internationell damfotboll (UEFA Women’s Champions League) kan du kolla UWCL matcherna helt gratis på DAZN (https://www.dazn.com/en-SE/home). Följ bara instruktionerna. Det var en fröjd att se FC Barcelona igår. Dessutom finns där en massa annan sport för alla sport-nördar:-)
    Har varken Netflix eller Discovery Plus, men fotbollsnörd som jag är så betalar jag gärna för alla av VIASATs fotbollskanaler som visar såväl CL, PL, asiatiska mästerskapen, AFCON och engelska dam-PL. Ja, ibland skidor och NHL också. Live alltså.

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag undrade först vem bpz3 var, men förra veckan fattade jag det, och att du är fotbollsnörd det visste jag ju. För 10-15 år sedan när jag såg damfotboll på TV någon gång då var jag inte imponerad. Men idag är det något helt annat, vi har ju ett hyfsat lag i Växjö DFF som det nu pratas om att de ska gå ihop med Öster. Landslaget är ju fantastiskt kul och underhållande att se.

      Vad jag inte fattar själv ens, är hur jag kan hålla på Malmö FF i Allsvenskan, MFF var ju Östers huvudmotståndare från det att Öster gick upp i Allsvenskan 1968 och fram tills de åkte ner i Superettan i mitten på 80-talet. Det fanns inget roligare än när Öster vann över Malmö.
      Men jag har upptäckt en sak, jag uppskattar fotboll mer nu när jag tittar på Malmö, Hammarby, Blåvitt än när jag tittade på Öster. Det var så … viktigt att vinna när Öster spelade. Jag ser mer på fotbollen nu när jag inte är lika enögd som jag var tidigare.

  7. itismadeby skriver:

    Ja romantiska komedier är bra filmer att koppla av med, dom kräver inte så mycket av en som tittare.
    Tyvärr så är det nog så med många idag – man orkar inte med nyheter eller politik, man litar inte på någon, det är för mycket jobbiga saker…. och nu när detta med AI blir mer o mer använt så blir det ännu mer att ialla fall jag kommer sluta läsa o lyssna….
    Ha en fin helg

    • Janerik Sundh skriver:

      AI är ett kraftfullt verktyg och på många sätt fantastiskt, kanske främst inom sjukvården. Men det finns förstås också hot om det används till fel saker.
      Själv gillar jag att använda Bing AI eftersom den ger mig utförliga svar från flera olika källor i en enda sökning. Ha en skön helg du också!

  8. Hannas krypin skriver:

    Kul att du gillar romantiska komedier. Det är mina absoluta favoritfilmer, förutom Sagan om ringen-trilogin….. Tycker också att det är deprimerande med nyheterna. Det är ju bara en massa elände och allt fint och bra som fortfarande händer göms undan. Vill också läsa mer än vad jag gör. Målsättningen är att läsa en kvart om dagen och en bok har jag lyckats att läsa ut. Den andra som jag började med har fallit lite i glömska fast jag tror att det är en riktigt bra bok.

    http://hannaskrypin.se

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag har en kompis, något år yngre än mig. Han var sjukskriven en vecka för ett tag sedan och bestämde sig för att se om alla sina dvd-filmer. Hans kommentar efteråt var, jag har ju massor med actionfilmer men jag gillar ju mest romantiska komedier numera.
      Så är det med mig också.
      The Noel Diary hittade jag på Netflix för ett tag sedan, den gillade jag. Water for elephants är en annan romcom som jag gillar.
      Sagan om ringen är ingen favorit och jag förstår inte riktigt varför, jag gillar ju den genren. Star Wars, Game of Thrones gillade jag. Den senare följde jag varenda avsnitt, annars gillar jag inte serier om de är längre än 6-7 avsnitt.

Lämna en kommentar