Fredag den 9 februari

Fredagar betyder Elisamatilda och Fem en fredag

Här är en länk till Elisamatilda.se idag, häng med det är intressant att läsa vad andra svarar på dagens frågor. Det kan du se på Elisamatildas sida. Här är den här veckans 5 frågor.

  1. Vad hände i måndags?
  2. Vad tyckte du om tisdag?
  3. Blev onsdag en lillördag?
  4. Hur kändes din energi under torsdagen?
  5. När gör du fredag idag?

Igår kväll drabbades jag av den eländiga hostan jag hade i 6-7 veckor före nyår. Men det känns inte så farligt idag, men det var ingen rolig natt till idag.

Här är mina funderingar kring frågorna.
Vad hände i måndags?
Jag deltog i möte med SeniorNets programgrupp hela förmiddagen. Efter det mötet blev det snabblunch på Oxgrillen, en korvmoj inomhus med bord och stolar. På eftermiddagen körde jag min studiecirkel ”Nödvändiga appar” som började med repetition av förra veckans innehåll ekonomi som innehöll kontanter, bankkort, Swish, internetbank kontra mobilbank och förstås rätt mycket kring säkerhet. Sedan blev det ett avsnitt om tablå-tv kontra webb-tv. Råd & Rön skrev den 7/1 2016 ”Att bänka sig framför TV’n ett visst klockslag håller på att bli föråldrat!”, det är 8 år sedan.

Vad tyckte du om tisdag?
Tisdag var en lugn skön dag, jag hade ett supportärende. En äldre dam, i min ålder alltså, hade köpt en begagnad dator och de skulle flytta över allt från den gamla datorn till den nya. Men det hade de inte gjort och så kände hon inte igen webbläsaren. Det som fattades var nog framför allt Libreoffice. Så jag installerade det, sedan hade hon behov av en molntjänst. Så vi bestämde att jag skulle hjälpa henne med det också.

Blev onsdag en lillördag?
Lillördag har hustrun och jag flyttat från onsdag till tisdag. Så i tisdags åt vi lite extra gott, det blev revben och potatissallad för mig.
Men den här onsdagen blev lite extra ändå. Erik, en vän i SeniorNet, och jag brukar träffas lite då och då och fika, det gjorde vi i onsdags. De senaste gångerna har vi träffats på Trädgårdslandet som har ett trevligt litet kafé bland alla växterna. Vi festade lite extra igår och tog en Budapest-bakelse till kaffet.

Hur kändes din energi på torsdagen?
TallgårdenDen kändes riktigt bra, det gör det alltid på torsdagsförmiddagarna då jag ”kör” Internetkafé Tallgården. Det var ganska mycket snö på vägarna, ingen snöröjning på natten tydligen, trots att jag körde på en stor genomfartsled. Det tog lite längre tid än vanligt att komma dit. Men trots dåligt väder kom det 19 deltagare, det var kul.
Men, sent på kvällen började luftrören krångla igen. Hostade och hostade till halv två innan jag somnade. Idag mår rören bättre så jag hoppas det inte blir lika långvarigt som förra året.

När gör du fredag idag?
Det var strax efter 7, vi började med Gammel Dansk och öl, vi gillar bägge Gammel Dansk. Sedan blev det smörrebröd, jag valde rostbiff och den andra räkor, hustrun valde räkor och den andra ost. Själv drack jag Melleruds utmärkta pilsner och en liten Ålborgs Jubileum. Hustrun drack vin. Det var riktigt gott. Sedan tittade vi gemensamt på SVT1 och Muren, ikväll var det riktigt underhållande.

Men nu tittar hustrun på Carina Bergfeldt och jag flyttar ut till TV’n i köket och det blir nog andra delen av Millenium, Flickan som lekte med elden, ikväll. Jag såg första delen för några dagar sedan.

Ha en härlig helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, SeniorNet, Sjukvård, Trafik, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fredag den 9 februari

  1. bpz3 skriver:

    Du som alltid ligger i framkant kollar på Millenium först nu – där ser man :-))))
    Sedan känner jag mig alltid aningen gammal eller gammalmodig kanske man kan säga. För jag gillar fortfarande att titta på en tv-serie när den faktiskt sänds. Jag streamar i stort sett ingenting. Och Libreoffice har jag aldrig hört talas om heller.
    Men dina smörrebröd älskar jag:-)

    • Janerik Sundh skriver:

      Nja, jag är en sådan som läser om böcker och ser om filmer. Millenium har jag säkert sett 4 gånger. Långa tv-serier har jag svårt för, det finns bara en jag fastnat för, Game of Thrones, den gick väl i ganska många år.
      Men erfarenheten har lärt mig att det kan vara bra att läsa om böcker eller se om filmer. Jag har många exempel på böcker eller filmer jag inte tyckt om. När jag senare läser/ser om dem så är de ibland plötsligt suveränt bra. Det beror förstås på mitt eget sinnestillstånd just då.
      BP du måste lära dig att streama, det är så skönt att inte tvingas att se något när det sänds utan kan göra färdigt det man håller på med först.

      Libreoffice är ett gratisprogram istället för Microsoft Office. Ordbehandlig, kalkyl och presentation.

  2. A ROOM OF MY OWN skriver:

    jag har endast sett första delen av Millenium. tror inte det blir fler. du är väldigt aktiv men kan ändå koppla av. jag skulle nog ha gått på alla dina kurser och samlingar om jag bott lite närmare. jag känner att jag behöver veta en del mera vad det gäller att hantera datorn. vågar inte berätta för sonen att jag inte sparat på extern hårddisk på länge. och så skulle jag vilja kunna lägga bilder intill varandra utan att de far omkring över hela skärmen. trevlig helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag läste böckerna först och fastnade direkt liksom nästan alla mina bekanta, sanslöst spännande och bra, tyckte vi. Sedan kom filmerna med Michael Nyqvist och Noomi Rapace och de var så bra.

      Jag hade turen att få jobb i Sparbanken och fick jobba med tekniken istället för med pengarna, och hade förstås stor nytta av det när jag sedan blev pensionär. Men det finns väl något studieförbund där du bor? Det är mycket lättare än många tror men man måste förstås öva några gånger innan man förstår hur det fungerar. Jag har en 93-årig f.d. granne som jag hjälper lite då och då. Hon har en iPhone och en iPad (telefon och surfplatta alltså). Hon sköter sin ekonomi, kollar sina bankkortsköp, sin elförbrukning mm. Det är klart att hon fick öva ganska mycket innan hon kunde, men hon ör envis och det är ibland en bra egenskap. Surfplattan älskar hon, tittar och lyssnar mycket på klassisk musik.

  3. jag lånade eller hyrde aldrig, men det fanns filmboxar, man hyrde i tobaksaffärer, minns du?

    • Janerik Sundh skriver:

      Jadå, jag minns. Idag är det mycket billigare och enklare när man kan hur man gör. Mina 2 tv-apparater är trådlöst anslutna till internet via min router. Så idag köper jag, hyr gör jag aldrig, filmer på framför allt Apple TV. Jag har ett Apple-id eftersom jag har en iPhone. Så när jag hittar en film jag vill köpa på Apple-TV, så behöver jag bara logga in med mitt Apple-id och lösenord så dras beloppet på mitt bankkort. Sedan kan jag streama filmen när jag vill och hur många gånger jag vill. Priserna varierar förstås stort men oftast köper jag filmer för 49 – 99 kr styck. Om jag vill kan jag ladda ner filmerna men det gör jag sällan, jag går istället till appen Apple-TV i min TV och sätter igång uppspelningen av den film jag köpt och vill se nu. Filmen finns på någon server som Apple äger och finns någonstans i världen och kan streamas till mig.

  4. Förstår om du avviker när det blir Carina Bergfeldt, det gör jag också. Men till Svenska Nyheter är jag tillbaka framför tv:n, gillar deras sätt att angripa samhällsföreteelser som andra medier går förbi. Resultatet ‘är ojämnt men ambitionerna höga.

  5. Jag har alltid läst mycket och numera är det loppisinköp av böcker som gäller – och då händer det ganska ofta att man råkar på nåt man redan läst. Men är det en bok man gillar så läser jag gärna om den!
    Ser ju mycket på TV numera när man är lite handikappad, men har som dig lite svårt att se talkshows – men gillade Skavlan. Dessutom har jag väldigt svårt för lekprogram för vuxna, leka vill jag göra själv! Men…jag gillar förnedringsprogrammen som Robinson och Farmen konstigt nog!
    KRAM-Susie

    • Janerik Sundh skriver:

      Robinsson har jag inte sett sedan första året, då var det i SVT och Anders Lundin som var programledare. Vet inte varför jag inte sett det sedan dess. Farmen har jag aldrig sett.
      Ha det bra!

  6. Susanne (Susjos) skriver:

    Låter som en trevlig vecka! Du är välkommen hit och hjälpa mej med datorn också, min man är inte superduktig på datorer (trots att han är tekniker..men det är flygplan han är bra på! 😉
    Mums med smörrebröd och gott att dricka till!
    Hoppas nu att hostan försvann lika fort som den kom!
    Ha en fortsatt fin vecka!

    • Janerik Sundh skriver:

      Hade du kommit till Växjö på lördag Susanne, då kunde jag hjälpt dig med datorn.
      Smörrebröd är ju gott, lite bröd (rågbröd) och massor med räkor eller rostbiff på och så öl och Ålborgs Jubileum till, det är så gott.
      Hostan är fortfarande kvar men den är mycket lindrigare än förra gången.
      Vi hörs imorgon igen, ha det bra ikväll!

Lämna en kommentar