Fredag den 2 februari

Tidigare i den här veckan

I måndags startade jag min studiecirkel ”Nödvändiga appar” och första träffen av sex träffar handlade om ekonomi. Det är förstås ett favoritämne för mig som jobbade mer än 50 år i Sparbanken/Swedbank Jag får alltid en bra dialog när jag förklarar att jag för många år sedan slutade använda kontanter. När jag beskriver vilka fördelar det innebär för mig så förstår de lite mer än de gjorde tidigare.
Tisdagen var jag värd för vår första föreläsning i år, det var Swedbank som föreläste om ”Bli mer svårlurad i en digital ekonomi”. Utvärderingarna vi fick in efteråt visar att föreläsaren gjort ett bra jobb. Den här föreläsningen lockade 130 deltagare.
Igår förmiddag var jag som vanligt på torsdagarna värd för Internetkafé Tallgården som haft vinterlov december och januari. Det var trevligt att träffas igen, det var den allmänna meningen bland deltagarna. Många deltagare vad det också, vi brukar vara 17 – 20, de två sista som kom igår fick inte plats vid borden som rymde 20 pers. utan de fick sitta i en soffa längst bak i lokalen.

Fredag, Elisamatilda och Fem en fredag förstås

Den här veckan har Elisamatilda temat Bekvämt på sina fem frågor. Här är veckans frågor.

  1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon?
  2. När är du som mest bekväm?
  3. Vilken typ av kläder går du i hemma?
  4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?
  5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?

Det var roliga frågor tycker jag. Några av dem har jag lätt för att besvara och några är lite svårare. Får se hur det går.

När klev du senast ur din bekvämlighetszon?
Det var för några timmar sedan, jag skulle följa med hustrun hem till en kompis på en kopp kaffe. Jag såg inte fram emot detta. Men, det blev väldigt trevligt, vi stannade mycket längre än beräknat.

När är du som mest bekväm?
Det är nog när jag är handledare i en studiecirkel eller är kafévärd på mitt Internetkafé. När jag startade upp Internetkafé Tallgården igår och det var knökafullt, 22 personer, i lokalen och jag fick prata om ekonomi och hur man kan vara trygg i dagens digitala ekonomi. Jag var totalt avspänd, det var ett ämne som jag vet rätt mycket om.
Jag kan nog tacka en lärarinna i mellanstadiet (fröken Israelsson) för detta. På den tiden var jag mycket blyg och vi fick i läxa att läsa en bok och sedan inför klassen stå framme vid katedern och berätta om boken, minst 2 minuter. Det var en fasa för mig, jag läste Kavaljererna på Huseby av Selma Lagerlöv. När jag berättat om den för mina klasskamrater fick jag stort beröm av lärarinnan och det berömmet tror jag har påverkat mig mycket.

Vilken typ av kläder går du i hemma?
Oftast är det i jeans och skjorta, på sista tiden har jag börjat använda lite mjukare byxor. Men för det mesta är det jeans.

Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?
Det är nog den vilfåtölj vi köpte när vi flyttade till bostadsrätten vi bor i nu. När jag kört en studiecirkel eller haft ett internetkafé så är jag oftast rätt utpumpad efteråt när jag kommer hem, då är den fåtöljen så skön att sjunka ned i.

Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?
Elisa skrev mingel bland annat. Jag har svårt för småprat, så när det ska minglas framförallt med personer jag inte känner, då känns det obekvämt.

Detta inlägg publicerades i Humanism, IT-teknik, SeniorNet, Uncategorized och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Fredag den 2 februari

  1. ja, stenhård koll när man betalar med kort, en del kvitton i Kivra

  2. Susanne (Susjos) skriver:

    Kul att läsa dina svar! Jag var otroligt blyg i skolan och gillade inte att stå längst fram och redovisa, men som tur är så blev det bättre när man blev vuxen, bara det att jag varit instruktör på Friskis & Svettis i 20 år säger väl allt 🙂
    Kul att fikan med din frus kompis blev så bra!
    Ha en trevlig fredagkväll!
    Jag ska snart iväg till jobbet….

    • Janerik Sundh skriver:

      Jo, visst förändras vi med tiden. Jag tyckte det var hemskt att stå längst fram, idag älskar jag det.
      Jag brukar säga det i SeniorNet att det viktigaste när man blir pensionär är att se till att man träffar andra och gärna nya människor hela tiden. Det är farligt att bli sittande hemma.
      Ha en skön natt och fortsatt trevlig helg!

  3. bpz3 skriver:

    Du är ju en av få manliga deltagare hos Elisa, så det är alltid intressant att läsa just dina svar.
    Skrattade gott åt ditt första svar. Min man var likadant – tjejsnack var inte alls hans melodi, men kul för dig att det gick bättre än förväntat.
    Mingel har aldrig varit min grej. Kallprat med personer jag inte känner är ingenting för mig.

    • Janerik Sundh skriver:

      Kallprat har inte jag heller nånsin gillat. Att det blev så trevligt i förmiddags berodde nog mycket på att hennes man och jag var bägge intresserade av fotboll och så hade vi båda spelat boule på gamla dar.
      Ha en skön helg BP!

  4. A Room of my own skriver:

    undrar om lärarna vet vilken makt de besitter. många kan peka på tidiga upplevleser i skolan och hur de påverkat dem långt upp i vuxen ålder. mingel är meningslöst. där sägs inte mycket av värde. och så ska en balansera en papptallrik som viker sig och ett glas som en inte kan ställa ner någonstans. nej, usch!

    • Janerik Sundh skriver:

      Fattar inte heller värdet av mingel, undrar om det finns någon som tycker det är kul? Det är ju bättre att sätta sig vid ett bord så kan man åtminstone äta och dricka utan att vara balanskonstnär.
      Man får hoppas att lärarna förstår vad det betyder. Jag hade, tack och lov, väldigt bra lärare när jag gick i skolan. Men på samma skola fanns även den andra sorten som ofta slog ned på misstag och verkade gilla det.

  5. Ja, men där ser man – det kan vara lyckat ibland att våga sig ut ur bekvämlighetszonen vilket du fick uppleva då du gick till kompisen på kaffe!
    Och mingel, ja… det kan vara både trevligt och jobbigt 🙂

  6. Paula Merio skriver:

    Småprat är en konst! Jag fick försöka lära mig det när jag var ute på många turneer runt i landet med en nystartad bank. Visst, man pratade helst ekonomi, men man skulle också kallprata lite. Likaså på cocktailtillställningar på ambassaden. Men någon naturtalang är jag inte. Hur tänker du angående ev. nedsläckning vid kriser eller krigstillstånd. Då står vi oss slätt utan kontanter?

    • Janerik Sundh skriver:

      Nja, jag är inte så säker på att det är något skillnad med kontanter. Jag deltog i ett projekt tillsammans med handlarna i stan, länsstyrelsen, polisen, civilförsvaret, militären och så bankerna (jag). Vi skulle se vad som hände om vi drabbades av en isstorm. Det skulle innebära totalt strömavbrott i minst 14 dagar.
      Handlarna sa att de kunde inte ta betalt med bankkort, men inte med kontanter heller. Kassorna fungerade inte och det fanns inga prislappar, de visste inte vad varorna kostade, det var ju bara streckkoder numera.
      Så vi stod inför stora problem när det gällde livsmedel.

      Men jag har lite kontanter hemma i alla fall. Men aldrig på mig.

  7. itismadeby skriver:

    Att få en bra dialog med andra om saker man kanske vill förklara eller försöka förstå är inte alltid så enkelt, men så skönt när man får det. Det här med kontanter eller inte är en lite klurig fråga, det är otroligt bekvämt att slippa kontanter helt klart, jag föredrar när kunderna som åker taxi med mig betalar med kort, att slippa ha kontakter i bilen gör att risken att bli rånad har minskat otroligt – har blivit det en gång o det räckte. Men samtidigt är man otroligt sårbar om elektroniken av någon anledning inte fungerar, då behövs kontanterna också.
    Att ta sig igenom en situation men från start misstänker eller kanske redan av erfarenhet vet kommer vara obekväm o sen märker man att det blev riktigt trevligt, det är verkligen något jag gillar.
    Ha en fin lördag

    • Janerik Sundh skriver:

      Kontanter är inte någon lätt fråga. Men drabbas vi av ett totalt strömavbrott i flera veckor, då kan vi inte handla med kontanter heller, se mitt svar till Paula här ovan.
      Det där att lämna sin bekvämlighetszon, det kan ibland ge en härlig upplevelse. Så jag rekommenderar att man gör det ibland.
      Ha en skön söndag!

  8. tantaugusta skriver:

    Kul ändå att fikat blev över förväntan 🙂

Lämna en kommentar